zaterdag 19 januari 2019       13:00-17:00

Lokatie: Kerkgebouw De Brug    Schuilenburgerweg 2    Amersfoort

Musiceren Studeren en het brein

Workshop door Wieke Karsten

In deze hectische tijd, vol moderne media en afleidingen, lijkt er gelukkig weer meer aandacht te zijn voor de kunsten, en dan met name voor muziek. Steeds meer kinderen uit het primair onderwijs komen in aanraking met muziek; met zingen en het spelen op een instrument. Dit biedt, na jaren van fikse bezuinigingen op de culturele sector, weer kansen voor het vocale en instrumentale muziekonderwijs.

Maar de leerling van nu is niet meer de leerling van vroeger. Kinderen van nu zijn sneller afgeleid en mondiger, maar ook enorm creatief, nieuwsgierig, leergierig en extreem gemotiveerd. Tenminste, als we hun liefde voor muziek wakker kunnen maken!

 

Dat bereiken we niet simpelweg met ‘leuke’ methodes en ‘leuke’ liedjes, maar door hen, vanaf de eerste noot die ze zingen of spelen, te laten ervaren hoe geweldig het is om te musiceren.

Nog niet zo lang geleden lag in muzieklessen de nadruk op het beheersen van een instrument. Maar het is veel effectiever om uit te gaan van de muzikale en artistieke ontwikkeling van een leerling. De ontwikkeling van een innerlijke klankvoorstelling, gebaseerd op een ‘tonale grammatica’ en gevoel voor puls, gecombineerd met het interpreteren van muziek en de ontwikkeling van de expressiviteit van een leerling, gaan dan steeds vooraf aan het leren bespelen van een instrument.

 

Deze volgorde – eerst muziek, dan het instrument – wordt bevestigd door inzichten uit de neurowetenschappen en nodigt ons uit om onze lessen nóg muzischer te maken. Kennis over de werking van de hersenen geeft nog veel meer ideeën voor het instrumentaal en vocaal onderwijs. Zo geven we anders les als we weten hoe leerprocessen zich in het brein afspelen. En als we helder voor ogen hebben wat focus is en welke rol dit speelt bij het leren en presteren. Of denk maar aan wat er in ons brein gebeurt onder invloed van mentale en fysieke spanning, iets waar we allemaal – jong en oud – mee te maken hebben, bijvoorbeeld tijdens het geven van concerten. Kortom, voldoende stof tot nadenken met Musiceren, studeren en het brein!

Wieke Karsten | Lezingen en workshops

 

Al tijdens haar studie dwarsfluit werd Wieke aangesteld als fluitdocent aan de conservatoria van Den Haag en Groningen. Zij had op dat moment nog vele vragen over studeren en performen en vermoedde dat ze vast niet de enige zou zijn. Toevalligerwijze kwam ze in aanraking met literatuur over de werking van de hersenen. Wieke herkende direct de meerwaarde hiervan: objectieve en neutrale informatie die inzicht verschaft in vrijwel alle aspecten van het musiceren. Sinds 2008 geeft zij cursussen, lezingen en workshops aan muziekstudenten, professionele musici, amateurs en ouders van (jonge) leerlingen, over Musiceren, studeren en het brein en nog meer. Kijk op haar websites voor meer informatie, haar blog en haar zomercursussen.

 

www.wiekekarsten.nl

www.aandachtvoordemusicus.nl

www.musicerenstuderenenhetbrein.nl

www.musicmakingpracticingandthebrain.com

AANMELDEN

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.